17 02 2009

Doğan Cüceloğlu' nun eğitimdeki katılımcılarla aralarındaki

Cüceloğlu: Arkadaşlar, aranızda ölümcül hastalığı olan var mı?Katılımcılardan Biri: Allah'a şükür, hocam, bildiğimiz kadarı ile yok.Cüceloğlu: Ne güzel! Peki, bana, istisnasız tüm insanların, yani altı milyarinsanın da başına geleceği garanti bir şey söyler misiniz?Cevap neredeyse otomatik olarak çıkar:Katılımcılardan Biri: Ölüm.Cüceloğlu: Gerçekten de ölüm tüm insanların başına geleceği kaçınılmaz olantek şeydir. Doğum da tüm insanların başına kesinlikle gelmiştir, ama bundansonra gelmesi kesin olan tek şey ölümdür. Diğer hiç biri insanların tümününbaşına gelmeyecektir. Peki, madem öleceğimiz garanti, bu benim ölümcül birhastalığım olduğunu göstermez mi?Katılımcılar burada sessizce, başlarıyla onaylamaya başlar. Öleceğim belliise benim ölümcül bir hastalığım olduğu da açıktır. Şu şekilde devam ederim:Peki, ne zaman öleceğimizi biliyor muyuz?Katılımcılardan Biri: HayırCüceloğlu: Şu saniye içinde olma olasılığı var mı?Katılımcılardan Biri: Var.Cüceloğlu: Yarın?Katılımcılardan Biri: Evet.Cüceloğlu: 30 yıl sonra?Katılımcılardan Biri: Olabilir.Cüceloğlu: Peki bunlardan hangisinin sizin başınıza geleceğini biliyormusunuz? Mesela bu akşam eve sağ salim varacağınızı nereden biliyorsunuz?Sınıf sessizce dinlemeye devam eder. Çünkü genellikle yaşama böyle hiçbakmamışlardır. Sözümü sürdürürüm:Cüceloğlu: Peki bir de tersini düşünelim, bu akşam eve döndüğünüzde, busabah evden çıkarken sağ salim bıraktıklarınızı sağ bulma garantiniz nedir?Var mıdır böyle bir garanti?Katılımcılardan Biri: Yoktur hocam.Cüceloğlu: Peki nereden biliyoruz, az sonra telefonumuzun çalmayacağını veevdekilerden birinin az önce öldüğünün ... Devamı